Speerpunt Taal
Taal is een basisvaardigheid voor het leven. Een belangrijk middel om de wereld te leren kennen en te verkennen.
We gebruiken het hele dag door om dingen uit te leggen, te leren, met anderen te communiceren en onszelf te uiten. We verwoorden met taal onze emoties, wensen en meningen. Het is dan ook de verbinding tussen het kind en de wereld. Bovendien is taalvaardigheid bepalend voor schoolsucces. Het is dan ook niet voor niets dat Kids2b taal zeer belangrijk vindt en het één van onze speerpunten is.
Taal bij Kids2b
Goede kinderopvang draagt bij aan de ontwikkeling van jonge kinderen, en zeker op het gebied van taalontwikkeling heeft de kinderopvang veel te bieden. We vinden daarom een taalrijke omgeving voor alle kinderen van groot belang. Dit vertaalt zich in veel ruimte voor taalactiviteiten, zoals voorlezen, liedjes, gebruik van taal bij spel en activiteiten, en een gevarieerd en ruim boekenaanbod.
Binnen enkele gemeenten in ons werkgebied wonen relatief veel kinderen met aantoonbare taalachterstanden. Dit gaat enerzijds om kinderen, voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. Anderzijds betreft het autochtone kinderen, die in een ‘taalarme’ omgeving opgroeien. Hierin maken we onderscheid tussen kinderen die in een 'taalarme' omgeving opgroeien of te maken hebben met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). We werken samen met gemeenten, onderwijs en bibliotheken om deze groep kinderen en ouders extra ondersteuning te bieden, bijv. in de vorm van extra dagdelen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) of deelname aan projecten als Boekstart en Voorleesexpress.
Hoe Kids2b kinderen met taal laat groeien
Wij laten kinderen met taal groeien doordat we taal koppelen aan de uitgangspunten van ons pedagogisch beleid. In ons pedagogisch beleid richten we ons op de 'eigen ik' van jouw kind, emotionele ondersteuning, het geven van informatie en het bieden van structuur. Ook met taal passen wij dit dus toe. Dit doen wij onder andere door:
- Wij geven elke dag de ruimte voor taalactiviteiten, zoals voorlezen, liedjes, gebruik van taal bij spel en activiteiten, en een gevarieerd en ruim boekenaanbod passend bij de leeftijd.
- We voeren taalrijke gesprekken met kinderen en kinderen worden aangemoedigd om zelf te praten.
- Wij laten kinderen verbaal en non-verbaal merken dat er naar ze geluisterd wordt door onder andere op ooghoogte contact te maken.
- Daar waar meertalige kinderen worden opgevangen weten wij hoe de tweede taalverwerving verloopt, houden hier rekening mee, en gebruiken verschillende strategieën om deze kinderen te ondersteunen in de taalontwikkeling.
- Wij ondersteunen kinderen met een VVE indicatie extra in hun taalontwikkeling. Hierbij maken we bewust gebruik van bovenstaande interactievaardigheden, eventueel aangevuld met gebarentaal.
- We werken met voorleescoördinatoren. Zij zorgen voor een positief voorleesklimaat op onze locaties.
Ook door middel van ons speerpunt taal creëren wij dus spelenderwijs een rijke leeromgeving. Nieuwsgierig naar ons pedagogisch beleid en onze andere speerpunten? Klik dan hier. En kijk ook vooral onze onderstaande video van het speerpunt taal om nog meer te weten te komen over het belang van dit speerpunt.